17 жовтня 2024, 14:30

"Катастрофа ось-ось станеться", – Politico попереджає про велику проблему з Росією

Світ перебуває на межі великої екологічної катастрофи з розливом нафти, винуватцем якої буде Росія та її "тіньовий флот".

З 2022 року зафіксовано щонайменше 9 випадків розливів нафти з суден, які перевозять російську нафту в обхід західних санкцій. Ці інциденти сталися у різних частинах світового океану від Таїланду до В'єтнаму, Італії та Мексики. Американське видання Politico спільно з журналістською групою SourceMaterial провело розслідування, що виявило величезну екологічну загрозу, пов'язану з так званим "тіньовим флотом" Росії.

Один із найбільш показових випадків стався у березні цього року, коли британські берегові служби виявили нафтову пляму завдовжки 23 кілометри за 100 км від узбережжя Шотландії. Передбачуваним джерелом забруднення став танкер Innova, який перевозив мільйон барелів російської нафти до Індії.



Важливо зазначити, за даними Lloyd's List, близько 80% суден "тіньового флоту" не мають надійного страхування, що дозволяє їм уникати міжнародного нагляду та регулювання. Це значно збільшує ризики екологічних катастроф.

Розслідування також виявило випадок із танкером Aruna Gulcay, який залишив 47-кілометрову пляму біля узбережжя Італії. Незважаючи на очевидні ознаки порушення міжнародної конвенції МАРПОЛ, спрямованої на обмеження забруднення судноплавством, ні італійська, ні британська влада не провели належного розслідування цих інцидентів.

Експерти, опитані Politico, вважають, що подібні інциденти лише "вершина айсбергу". За словами аналітика Lloyd's List Мішель Візе Бокманн, "тіньовий флот" - це катастрофа, яка ось-ось відбудеться".

Оскільки Москва перебуває під західними санкціями, дедалі більше танкерів перевозять незаконні вантажі та потенційні збитки навколишньому середовищу — у всьому світі. Ці судна не лише скрипучі та значною мірою нерегульовані, вони ще й часто не застраховані, а це означає, що у разі витоку чи серйознішого розливу уряду буде складно притягнути їх до відповідальності.

Танкери також пройшли через жваві судноплавні коридори, такі як Червоне море та Панамський канал. Це означає, що будь-яка серйозна аварія може порушити міжнародні торговельні шляхи.

Крім екологічних збитків, частина яких буде незворотною, це величезний вплив на прибережні держави, яким доведеться нести витрати з очищення.

"Це бомба сповільненої дії", - сказав Айзек Леві, керівник по Європі та Росії та експерт з "тіньового флоту" у Центрі досліджень енергетики та чистого повітря (CREA), аналітичному центрі.

Проблема ускладнюється тим, що близько 80% російської морської нафти перевозиться на суднах, які не контролюються Заходом. При цьому, за даними аналітичного центру CREA, з моменту введення G7 цінового обмеження два роки тому "тіньовий флот" Москви перевіз нафту на 80 мільярдів євро.

Розслідування Politico порушує питання необхідності посилення контролю за подібними перевезеннями та посилення санкцій проти судів, що порушують міжнародні конвенції. Деякі європейські дипломати вже закликають до більш рішучих дій, включаючи можливе внесення конкретних судів у списки санкцій ЄС.

Міністр закордонних справ Швеції Стенергард заявив Politico, що якщо згадані судна беруть участь у незаконних або високоризикових судноплавних операціях, або роблять внесок у військові дії Росії, вони наражаються на високий ризик бути доданими до режиму санкцій ЄС.

Ситуація ставить перед світовим співтовариством складну дилему: як ефективно обмежити доходи Росії від продажу нафти, не допустивши масштабної екологічної катастрофи.

Як раніше Dialog.UA повідомляв, співробітники Київської школи економіки надали звіт, в якому йдеться, що у червні 2024 року "тіньовий флот" РФ перевіз 4,1 млн барелів нафти.

Автор: Марк Ворошилов

Останні новини