Генерал армії США розповів, як Туреччина може покарати відправлений до берегів України флот РФ
На думку американського генерала, Росія порушила основні положення Конвенції Монтре та має бути покарана Туреччиною.
Туреччина має обмежити чорноморські протоки для руху російського військово-морського флоту, заявив екскомандувач військ США у Європі генерал-лейтенант Бен Ходжес 12 лютого на своїй сторінці у Twitter.
"Туреччина має обмежити рух російського флоту через протоки за порушення Росією Конвенції Монтре... але Анкара має бути на 100% впевнена, що США не залишать її незахищеною перед відповіддю з боку Кремля. Це означає, що нам потрібна стратегія для Чорноморського регіону", – заявив американський військовий.
Напружена ситуація у Чорному морі відбувається за кілька місяців до 86-ї річниці підписання Конвенції Монтре, яка регулює торговельні та військові морські перевезення до Чорного моря та з нього з 1936 року.
Документ був узгоджений і підписаний прибережними державами Чорного моря (Болгарією, Румунією, Радянським Союзом і Туреччиною), а також Великобританією, Францією, Грецією, Японією та Югославією напередодні початку Другої світової війни.
Експерти зазначають, що протягом 85 років не робилося жодної спроби перегляду угоди, а міжнародна спільнота продовжує дотримуватися його умов. Однак, оскільки трансатлантичний альянс стикається зі зростальними викликами Росії з безпеки та стабільності у Чорному морі, все частіше звучать заяви та заклики до перегляду Конвенції Монтре.
Так, Росія перекинула цілу флотилію десантних кораблів Північного та Балтійського флотів на тлі загрози вторгнення російських військових в Україну з кількох боків. 10 лютого до Чорного моря зайшли шість великих десантних кораблів ВМФ Росії. Вони представили Північний та Балтійський флот.
Конвенцію Монтре було прийнято 20 липня 1936 року.
Вона відновила територіальний суверенітет Туреччини та скасувала демілітаризований статус турецьких проток (Дарданелли та Босфор, а для цілей конвенції – Мармурового моря між ними), що сполучають Егейське (і, відповідно, Середземне) до Чорного моря. Конвенція забезпечує вільний прохід торгових суден у мирний час.
На відміну, наприклад, від Суецького та Панамського каналів, Туреччина не може стягувати плату за транзит, крім наперед визначених "податків або зборів", викладених у додатку до Конвенції, хоча кожне судно має проходити санітарний контроль.
Що стосується військових кораблів, то Конвенція встановлює низку положень, які регулюють їх прохід через протоки. Ці положення визначають спосіб в'їзду, тривалість перебування та тоннаж, а також характер зброї (точніше калібру основної зброї), яку вони можуть нести на борту.
Ці положення застосовуються по-різному залежно від того, відбувається перехід у мирний чи воєнний час чи у випадку загрози війни. Про кожен військовий корабель необхідно заздалегідь повідомляти турецьку владу, яка своєю чергою повинна інформувати представників сторін Конвенції про майбутні проходи.
Перебування військових кораблів нечорноморських держав обмежується максимум 21 днем, а загальний тоннаж усіх іноземних військових кораблів, що прямують транзитом через протоки, не може перевищувати 15 000 тонн.
Раніше було опубліковано оновлену мапу блокади портів України. Росія перекрила великий морський район майже до Керченського перешийка.
Діалог.UA писав, що блокування ділянок у Чорному й Азовському морях на тлі російських "навчань" може завдати збитків економіці України у розмірі від 25 до 170 млн доларів на день.
Також повідомлялося, що Кремль раптом скасував "блокаду" Азовського моря.